Saturday 15 September 2012

Berjaya?

Assalamualaikum,

Malam-malam macam ni rasanya lagi tenang untuk berbicara. Walaupun besok pagi-pagi pukul 5 setengah dah nak kene bangun - nak naik Bukit Broga, tapi kita harus yakin jika niat baik, akan dipermudahkan cara.

Malam ni nak cerita sedikit pasal berjaya. Suka untuk saya menceritakan sesuatu yang jarang diceritakan oleh orang lain. So, saya tak kan sebutkan pasal berjaya itu mengikut kefahaman biasa kita. 

Sangat mudah, berjaya... Bila kita dapat berubah menjadi lebih baik, itulah berjaya. Berjaya kepada diri sendiri. Bahasa ringkasnya, berjaya->lebih baik. Contoh, mendapat degree, itu berjaya daripada tiada degree kepada ada degree. Mudah. Tapi.... Takkan setakat itu sahaja? 

Kita mahukan berjaya luar biasa. Bagaimana? Berjaya luar biasa bila mana kita dapat menjadikan seseorang itu berjaya seperti kita, mahupun lebih lagi. Nah.. Itulah berjaya yang kita kejar! 

Bagaimana? Pertama, berkongsi adalah cara untuk berjaya luar biasa. Kongsi setiap ilmu kita dengan orang lain. Kedua, memimpin orang itu bersama-sama bergerak dengan kita seiiringan. 

Baiklah, contohnya. Saya bertanya jalan ke Mid Valley dari Ampang. Pertama saya hanya tanya dan orang itu menunjuk jalannye melalui percakapan sahaja - dan sedikit lakaran. Ya, itu memudahkan saya tiba ke destinasi. Tetapi jika saya tanya dan orang itu iringi kereta saya sekali hingga ke destinasi, adalah lebih mudah untuk saya tiba, bukan? 

Begitulah, kita perlulah banyakkan memimpin orang, menolong orang jika kita sudah berjaya. Apalah nilai sebuah ilmu jika tidak disebarkan.

Saya tegaskan, adalah sangat penting untuk kita memimpin dan dipimpin! Ye! Jika kita berilmu, pimpinlah orang yang tidak berilmu. Dan jika kita jahil, carilah pimpinan dari yang mengetahui.

Cukuplah, sedikit yang terkesan ke hati itu lebih berharga dari banyak tapi tiada kesan. 

'Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman'
Al-Mu'minuun(23): Ayat 1

Nah.. Di lain masa kita cerita pasal orang beriman pula ya.. ^-^

Kalau tak beriman, tak berjaya lagi tu tau ;)

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment