Sunday 26 August 2012

Berfikir Sejenak..

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum,
Tiba-tiba saya terfikir, bagaimana mahu menjadi baik? Sekarang ni tak baik lagi kah? 
Nah... Inilah dia, adakah kita berasa kita baik dengan cara kita sekarang ini? Melihat maksiat di sana sini dengan rasa tak bersalah??

Fikirkanlah, apa saja bezanya zaman kita sekarang ini dengan zaman Arab Jahiliah dulu?? Tiada bezanya. 

Baiklah, adalah baik saya ceritakan tentang zaman jahiliah dulu, supaya kita dapat gambaran sedikit sebanyak gambaran.

Zaman Jahiliah digelarkan oleh Nabi Muhammad kepada zaman di Mekah sebelum datangnya Islam. Jahiliah ialah kebodohan, bodoh, tidak tahu. Mengapa Nabi mengata demikian?? Jahiliah kerana ketika itu bercampurnya antara kemaksiatan dan keislaman. Maksudnya perkara hak dan batil bercampur-campur. 

Bukti??

Nah.. Pemerintah di zaman itu adalah Amar Hisyam Al-Haj atau dikenali sebagai Abu Jahal. Ha.. Apa yang peliknya? Ye! Abu Jahal pun sudah naik haji. Al-Haj gelaran kepada yang telah naik haji. Di samping itu, terdapat banyak berhala di sekeliling Kaabah. Perkara-perkara mungkar masih berleluasa, mencuri, zina, bunuh anak berleluasa. Adakah dikata mereka tidak beragama?? Tidak, sebelum Muhammad, Ibrahim terlebih dahulu membawa ajaran. Adakah mereka tiada undang-undang? Tentunya tidak sama sekali, Mekah telah pun mempunyai sistem berdagang, jual beli. Berperintah, berundang-undang lagi. 

Cukuplah saya terangkan sedikit sebanyak tentang Jahiliah. Ha.!! Apa bezanya dengan sekarang? Tiada! Pasti anda tertenya-tanya apa yang boleh kita lakukan bukan? ummm, saya rasa cukuplah untuk peteng ini, penat rasanya, saya akan sambung pada post akan datang. 

'Barangsiapa yang mencari agama selain agam Islam, maka sesekali tidak akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi'
Ali 'Imran (3): Ayat 85

Terima kasih, :)


الحمدلله

No comments:

Post a Comment