Thursday 30 August 2012

Perjanjian..

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum,

Apa itu perjanjian? Perjanjian itu adalah satu ikatan antara dua pihak. Contoh, saya berjanji untuk dengan seorang rakan untuk berjumpa malam ini pukul 9 malam. Nah.. itulah maksudnya, bila kita nyatakan 'saya berjanji mahu berjumpa awak malam ini' kita sudah terikat dengan orang itu untuk berjumpa pada malam itu.

Ha... Itulah maksudnya. Mudah saja. Ikatan antara dua pihak tentang sesuatu perkara.

Bebalik kepada Allah. Setiap manusia beragama Islam haruslah mempunyai akidah! Jika tiada akidah, mana Islamnya? Tiada! Anda setuju dengan saya? Pasti anda akan marah jika seseorang mengatakan anda tiada akidah. Yelah, apa taknya, ia sangat sensitif!

Okay! Apakah maksud akidah? AKIDAH ADALAH IKATAN. Simple. Umat islam Haruslah mempunyai akidah dengan Allah. Maksudnya seorang islam harus ada akidah dengan Allah. Harus ada ikatan dengan Allah. Harus ada perjanjian dengan Allah!

Nah.. inilah yang ingin disampaikan. PERJANJIAN DENGAN ALLAH! Selagi tiada perjanjian dengan Allah, selagi itu tiada Akidah. Sememangnya semua umat islam mempunyai akidah sebaik sahaja di ucapkan dari mulut 2 kalimah syahadah. Perjanjiannya adalah:

'Saya berikrar/berjanji/bersaksi tiada tuhan melain Allah,
Muhammad sebagai pesuruh/penyampai/perantaraan Allah'

Itulah janji kita. Hanya berikrar Allah sebagai tuhan, Muhammad sebagai perantaraan, iaitu satu-satunya orang yang patut kita ikut adalah Muhammad. Bagaimana? Sunnah-sunnahnyalah.

Tapi ingat, sekarang nabi sudah tiada, macam mana nak ikut nabi?? Berbalik pada khutbah nabi terakhir:

'aku tinggalkan 2 perkara, takkan sesat selagi mengikut keduanya, Al-Quran dan Sunnah Nabi-Nya'

Ha... Sebenarnya kita dah berjanji untuk mengikut. Tapi hakikatnya, kita mengingkarinya bukan? Amatlah zalim.

Dalam sejarah islam juga, Terjadinya Perjanjian Aqabah. Perjanjian antara nabi dan penduduk Yathrib. Ha.... Sanggupkah kita berjanji seperti Perjanjian Aqabah itu? Jika tak sanggup, selagi itulah tiada akidah yang kuat dengan Allah. Fikirkanlah.

Cukuplah untuk hari ini. Nanti bila free saya sambung lagi pasal perjanjian ini.

Terima Kasih,

الحمدلله

No comments:

Post a Comment