Sunday 26 August 2012

Syukran..

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum,

Malam ini bersambung mengenai post yang lepas, iaitu syukur atau syukran atau berterima kasih. bila dikatakan mengenai berterima kasih, ia berbentuk satu penghargaan atas sebuah jasa yang kita terima. 

Dalam kontaks insan dengan Rab nya, insan berterima kasih kepada Rab atas segala pemberian rezeki, kesihatan, kebahagiaan, kejayaan dan banyak lagi nikmat bukan? Semestinya lagi lagi bertambahlah terima kasihnya berbanding terima kasih sesama manusia. Oleh itu, bagaimana mahu berterima kasih itu??

Sangat mudah, kita ambil contoh haritu, seorang abang menghadiahi adiknya seutas jam. Si adik akan menunjukkan rasa terima kasih, rasa penghargaan dengan cara menggunakan jam itu selalu dengan bangganya bukan? ya!

Samalah dengan Allah, sebagai tanda terima kasih, kita gunakan hadiahnya sebaiknya. hadiah yang dimaksudkan bukan hanya kenikmatan yang dikurnia Nya, tetapi hadiah yang utama adalah AL-QURAN.

Ha... Inilah yang mahu disampaikan, MANUASIA MENGGUNAKAN HADIAH ALLAH (AL-QURAN) SEPENUHNYA DALAM KEHIDUPAN SEBAGAI TANDA TERIMA KASIH KEPADA-NYA!

'Alif laam miim (Hanya Allah Yang Mengetahui arti, maksudnya). Kitab (Al Qur'an) ini tidak ada keraguan di dalamnya, menjadi petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa'
Al-Baqarah (2):Ayat 1-2

Ayat yang kedua dari surah kedua, awal-awal lagi Allah dah peringatkan kita tetang Al-Quran sebagai petunjuk, cara hidup, panduan, rujukan, tauladan kepada insan. 

Renung-renungkanlah wahai manusia, tidakkah rasa malu, menerima segala kenikmatan dari Allah sedang apa yang kita buat sebagai tanda terima kasih?? 

Ingatlah, sekadar membaca Al-Quran hanyalah 1 daripada 3 proses pembelajaran Al-Quran. Sehebat manapun bacaanmu, jikalau kamu tidak memahaminya, samalah juga seperti kamu membaca bacaan sedang kamu tidak memahami bahasa isi bacaan itu. 

Oleh itu, amatlah penting untuk memahami isi Al-Quran itu. Proses pembelajaran Al-Quran ada 3:
  1. Menguasai bacaannya
  2. Menguasai faham isi maksud kandungan
  3. Menghafaz isi Al-Quran
Fikir-fikirkanlah....

^-^


الحمدلله

No comments:

Post a Comment